Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Lite bebis tips

Av Sara - 9 maj 2012 11:04

Ja som sagt, idag regnar det ganska sakpligt ute. Men inte gör det mig något då jag ändå blivit förkyld och är hängig.

Nu ligger oron i att Adrian ska få någon form av dunderförkylning med.. då blir det inte kul!


Dom senaste veckorna sen sist jag skrev så har vi haft ett rent h-vete med pojken under dagarna!

Och som mamma så får man vara less och sväras tyst för sig själv sånna gånger, för man känner sig så otillräcklig när han bara skriker, skriker, skriker och skriker. 


Hon på BVC sa ju åt mig att amma honom 15min på ena bröstet och 15min på andra. Men det hjälptes då inte! Han somnade till i 5-10min och sen var det skrik igen.. 

Då var det inge annat alternativ som fanns utan att slänga fram mjölk påsarna igen och tysta honom.


Men som tur var så hade vi främmande av min sambos bror & fru, dom har en dotter som är 10 veckor gammal, och dom har börjat gett henne modersmjölkersättning på kvällarna för att hon ska hålla sig nöjd under nattens sovande timmar.

Jag och Ida som hon heter pratade om att Adrian bara skrek helatiden och vart aldrig nöjd av att äta från bröstet. 

Hon var snäll och gjorde ordning en flaska med ersättning i, dock bara 100ml eftersom dom har så små magar. 

Och ack vad pojken åt sen var han nöjd, lugn som en filbunke rent utsagt. Och jag vart lyckligast av allt. 

Dagen efter åkte vi på affären och köpte sån ersättning och började ge honom på kvällarna och han fortsatte vara nöjd några dagar. Men sen började skriket igen..


Då jag började tänka efter så bajsade han inte som han brukade och rapade inte heller som han skulle, utan raparna satt väääldigt långt in och kom nästan inte ut.

Vi åkte på Apoteket och köpte Minifom droppar. Dom ska hjälpa till att "slå sönder" gaserna i magen så att dom lättare ska komma ut. 

Sagt och gjort så fick han 10 droppar innan varje gång han skulle äta, och det började värka efter bara 1dygn på hans lilla mage. Nu skiter han som en hela karl och rapar som en tok och fiser med! :-D Jag är så lycklig för det för han är den pojken han var innan han fick krångel med magen. 


Tips jag kan ge av den lilla historien:


* Även om BVC sköterskan är "emot" att ge ersättning, men du märker att ditt barn ej blir nöjd av bara mjölken från dina bröst, strunt i sköterskan och ge ditt barn en lite skvätt ersättning, prova dig fram. För det är verkligen inte roligt att behöva amma från kl 12 på dagen till 20 på kvällen (egen erfarenhet) Och ha en bebis som skriker & skriker.



* Om du märker att bajseriet avtar efter du provat ersättning och ditt barn skriker och drar ihop benen men det kommer inte nå i blöjan. Prova då Minifom droppar. 10 droppar innan varje måltid. För mig hjälpte det och pojken är mycket gladare! :)



* Se även till att din bebis rapar såfort den ätit. Annars blir det smärta i magen (ganska självklart) men vissa glömmer det. Alldra helst när den får ersättning så är det liite extra viktigt att rapa eftersom det blir lite mastigare mat. Och ja, din bebis kommer säkert kräkas lite oftare än vanligt. Men det är det värt kan jag lova!


* Missta inte din bebis skrik! Dom skriker ju oftast när dom är hungriga. Men även när det gör ont. Och har dom ont i magen så skriker dom som att dom vore hungrig. För smärtan i magen kopplas till "nu är jag hungrig nervern" . Håll koll så att du inte ger ersättning för ofta. 


Hur vi gjorde/gör med Adrian, steg för steg hur vi ökade med ersättning:

100ml på kvällen.

65ml på eftermiddagen + 100ml på kvällen.

65ml vid lunch + 65ml på em 0 100ml kväll.

65ml på morgonen + 65ml lunch + 65ml em + 100ml kväll


Så han äter alltså ersättning 4 ggr per dag nu. 


* Ska du ge ersättning, amma alltid din bebis innan du ger flaskan, ammar du inte så tappar du mjölken väldigt fort. 

Mjölken är ju super viktig för din bebis då den bygger upp immunförsvaret och stärker bebisen över lag.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 14 juni 2012 01:16

Hej igen! Jag har verkligen underskattat det här med tiden vad det gäller småbarnsförälder...trodde minsann i mitt stilla sinne att jag hade all tid i världen att blogga, men tyvärr så har det hamnat på is alldeles för länge. Slänger in en kort ...

BVC

Av Sara - 1 maj 2012 10:16


Igår var vi till BVC för första gången här i Sundsvall. Fick jätte ett jätte bra bemötande av sköterskan där, vilket var en lättnad. Vi pratade om allt möjligt som har med bebisar att göra och Adrian fick så mycket komplimander av henne att man näs...

Av Sara - 28 april 2012 19:01


Jajjemen! Idag fyller min lilla prins 14 dagar - helt otroligt hur fort det har gått.  För 14 dagar sen denna tid låg jag med en ryggmärgsbedövning och tyckte det inte var så farligt att föda barn.. Får tårar i ögonen när jag tänker tillbaka på d...

Av Sara - 24 april 2012 19:04

Ja, då sitter vi, våran lilla familj i bilen och är på väg med första flyttlasset upp till Sundsvall.  Dagen har varit jätte bra, faktiskt. Med tanke på all röra som varit runt om oss nu.  Stackars lilla pojken min flänger runt och förstår ingent...

Av Sara - 23 april 2012 16:07


Innan du börjar läsa berättelsen så varnar jag för en del obehagliga meningar och ord ;)     Lördagen 14/4 på morgonen åkte vi in till förlossningen för att jag hade kraftiga förvärkar vid kl 11. Väl inne så fick jag ha CTG-kurva på mig i ca ...

Presentation


Kommer att dela med mig av mitt liv som:

- gravid
- djurägare
- sambo
- smått & gott

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards